PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS FLIPBOOK UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SMP TEMA CAHAYA

Heny Sholikhatul Awwaliyah, Rina Rahayu, Ahmad Muhlisin

Abstract


The study aims to analyze the worthiness, the effectiveness, and the practical science e-module flipbook-based as the learning material to improve students’ learning motivation in light topic and its benefits for life. The writer decided to develop teaching material to support online class such as e-module flipbook-based. This study is research and development (R&D) using ADDIE model. This study used Likert Scale with particular interval as data analysis technique. To know the worthiness of the data, the writer used validation sheets which had been validated by e-module expert and material expert and its result is categorized as worthy. Then, the effectiveness of the data used motivation questionnaires which are given before and after the learning process. The practical level had been done from the questionnaire of students and teachers’ response. The results of this study showed that e-module can be categorized as worthy, effective, and practical to use. Therefore, it can be concluded that the development of e-module flipbook-based to improve students’ learning motivation achieves the expected objectives and help the teachers as a reference in developing an interesting learning material for students to improve their learning motivation when they do online class.

Keywords


E-Module; Flipbook; Learning material, Light

Full Text:

PDF

References


Asmi, A. R., & Surbakti, A. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Flip Book Maker Materi. dalam Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(2), 1-10.

Abidin, Y. (2015). Pembelajaran multiliterasi: Sebuah jawaban atas tantangan pendidikan abad ke-21 dalam konteks keindonesiaan. Bandung: Refika Aditama.

Damayanti, A. N., & Raharjo, R. (2020). Validitas Flipbook Interaktif pada Materi Sistem Pernapasan Manusia untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 9(3), 443-450.

Fausih, M. (2014). Pengembangan Media E-Modul Mata Pelajaran Produktif Pokok Bahasan Instalasi Jaringan Lan (Local Area Network) Untuk Siswa Kelas XI Jurusan Teknik Komputer Jaringan di SMK Nengeri 1 Labang Bangkalan Madura. Jurnal mahasiswa teknologi pendidikan, 5(3).

Maswan, & Muslimin, K. (2017). Teknologi Pendidikan: Penerapan pembelajaran yang sistematis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Meiatun, R. N. D., Susilo, S., & Lisdiana, L. (2014). Pengembangan modul IPA terpadu berbasis mastery and meaningful learning pada tema manfaat cahaya bagi kehidupan di SMP. Unnes science education journal, 3(1).

Oksa, S., & Soenarto, S. (2020). Pengembangan e-modul berbasis proyek untuk memotivasi belajar siswa sekolah kejuruan. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 4(1), 99-111.

Palupi, R. (2014). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru Dalam Mengelola Kegiatan Belajar Dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Di SMPN N 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 141730.

Priyanthi, K. A., Agustini, K., Santyadiputra, G. S., & ST, M. C. (2017). Pengembangan E-Modul Berbantuan Simulasi Berorientasi Pemecahan Masalah Pada Mata Pelajaran Komunikasi Data (Studi Kasus: Siswa Kelas XI TKJ SMK Negeri 3 Singaraja). KARMAPATI (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika), 6(1), 40-49.

Sugianto, D., Abdullah, A. G., Elvyanti, S., & Muladi, Y. (2013). Modul virtual: Multimedia flipbook dasar teknik digital. Jurnal Innovation of Vocational Technology Education, 9(2), 101-116.

Sulfemi, W. B. (2018). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPS Di SMP Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah Edutecno, 18 (1). ISSN: 2302-2825

Warsita, B. (2008). Teknologi pembelajaran: Landasan dan aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Warti, E. (2016). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar matematika siswa di SD Angkasa 10 Halim Perdana Kusuma Jakarta Timur. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 177-185.

Wibowo, E., & Pratiwi, D. D. (2018). Pengembangan bahan ajar menggunakan aplikasi kvisoft flipbook maker materi himpunan. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 147-156.

Widiansyah, A. (2018). Peranan Sumber Daya Pendidikan sebagai Faktor Penentu dalam Manajemen Sistem Pendidikan. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 18(2), 229-234.




DOI: https://doi.org/10.31002/nse.v4i2.1899

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indonesian Journal of Natural Science Education 

P-ISSN 2621-8747  |  E-ISSN 2621-8755

Published By:

Program Studi Pendidikan IPA Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tidar

Alamat Redaksi:

Jl. Kapten Suparman No. 39, Potrobangsan, Magelang Utara, Kota Magelang, Jawa Tengah 56116

email: ijnse@untidar.ac.id

Indexed By:

  

 

 Creative Commons License 

Indonesian Journal of Natural Science Education is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Internasional License.