IDENTIFIKASI MISKONSEPSI SISWA KELAS VII DI LERENG MERAPI PADA TEMA MITIGASI GUNUNG MELETUS
DOI:
https://doi.org/10.31002/nse.v4i1.1874Keywords:
Miskonsepsi, harus ada, berjumlah, maksimal, lima kataAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk 1) mengetahui ada tidaknya miskonsepsi pada siswa dalam materi struktur bumi dan dinamikanya terkait tema mitigasi gunung meletus pada siswa kelas VII di lereng Merapi dan 2) mengidentifikasi bentuk miskonsepsi siswa kelas VII di lereng Merapi pada materi struktur bumi dan dinamikannya terkait tema mitigasi gunung meletus. Pendekatan penelitian ini yaitu kualitatif deskriptif dengan analisis konten. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VII di SMP Negeri 1 Dukun dan SMP Negeri 2 Dukun tahun pelajaran 2020/2021.. Teknik analisis data yang digunakan adalah deskriptif kualitatif.. Hasil penelitian ini yaitu siswa kelas VII di Lereng Gunung Merapi teridentifikasi miskonsepsi pada materi mitigasi gunung meletus sebanyak 57,27%. Bentuk miskonsepsi yang terjadi yaitu siswa menganggap mitos itu ada dan nyata. Hal ini terjadi karena adanya adanya pola asuh keluarga, mitos turun-temurun, intuisi siswa dan kepercayaan siswa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors who submit the manuscript hold almost all copyrights. However, the right of publication is transferred to Indonesian Journal of Natural Science Education. The right includes the rights to publish their article for the first time and to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online) or any other reproductions of similar nature. This is copyright transfer form (Download) that must be signed by the corresponding author. After Journal of Natural Science and Integration published the article, the authors have the right to deposit it or republish it.
All articles published Open Access will be immediately and permanently free for everyone to read and download. We are continuously working with our author communities to select the best choice of license options, currently being defined for this journal as follows:
Indonesian Journal of Natural Science Education is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
you are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.